ΤΕΜΠΗ: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΑΠΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ – ΗΞΕΡΑΝ ΑΛΛΑ “ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΑΡΜΟΔΙΟΙ


Ένα από τα πλέον κρίσιμα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών που κατηγορείται για την υπόθεση των Τεμπών πέρασε τελικά την περασμένη Τετάρτη, 2 Απριλίου, μετά από τέσσερις αναβολές, το κατώφλι του ανακριτή Λάρισας, Σωτήρη Μπακαΐμη. Πρόκειται για την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατά την περίοδο της τραγωδίας στα Τέμπη η οποία βρίσκεται στη λίστα με τους 43 κατηγορούμενους και παραμένει μέχρι σήμερα στην ίδια θέση στο υπουργείο.

Σε μια μαραθώνια απολογητική διαδικασία, η κατηγορούμενη κατέθεσε αρχικά απολογητικό υπόμνημα 67 σελίδων μαζί με 17 συνοδευτικά έγγραφα, πριν απαντήσει στις ερωτήσεις του ανακριτή. Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία της απολογίας, της επιβλήθηκε ο περιοριστικός όρος της εμφάνισης μια φορά το μήνα στο Αστυνομικό Τμήμα του τόπου κατοικίας της.

«Υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση, έλλειψη συντονισμού»

Η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, στην απολογία της που αποκαλύπτει το News 24/7 απαντώντας σε ερώτηση του ανακριτή για το ποια είναι η εικόνα που είχε η ίδια για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από την ανάληψη των καθηκόντων της το 2019 ως και τη μέρα της σύγκρουσης, απάντησε ξεκάθαρα πως υφίστατο «μόνιμη υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ με αποτέλεσμα την μη επαρκή συντήρηση υποδομών η οποία δεν ήταν προληπτική και στόχευε μόνο στο να συντηρηθεί η γραμμή για ό,τι δεν μπορούσε να αποφευχθεί».

Συμπλήρωσε ακόμη πως η υποστελέχωση ήταν γνωστή, με το προσωπικό να βαίνει συνεχώς μειούμενο, παραθέτοντας μάλιστα και αριθμούς. «Από τους 3.882 υπαλλήλους το 2010, ο διαχειριστής της υποδομής έφτασε να έχει σήμερα 540 υπαλλήλους». Μάλιστα το κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου τόνισε πως η έλλειψη προσωπικού συνετέλεσε στη μείωση της χωρητικότητας του δικτύου και άρα στη συχνότητα των δρομολογίων, την ταχύτητα και την καθυστέρηση εξυπηρέτησης του κοινού καθώς και στην έλλειψη συντονισμού μεταξύ των υπηρεσιών του ΟΣΕ.

«Αναρμόδιο το υπουργείο για την ασφάλεια»

Έχοντας καταθέσει τα παραπάνω, η επόμενη ερώτηση του ανακριτή προς την κατηγορούμενη, ήταν το ποιες ενέργειες έκανε εκείνη από την ημέρα που ανέλαβε τη θέση της ως προς την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών αρνήθηκε κάθε αρμοδιότητα για το θέμα, λέγοντας: «Την αρμοδιότητα του ελέγχου της ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας έχει αποκλειστικά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)».

Και πάλι όμως, η Προϊσταμένη επέμεινε πως η Διεύθυνσή της ήταν αναρμόδια για τέτοια ζητήματα, λέγοντας ωστόσο πως «Ειδικά ως προς την ασφάλεια λόγω έλλειψης συντήρησης της υποδομής και έλλειψης προσωπικού έχουν γίνει δύο ενημερωτικά σημειώματα». Πρόκειται για δύο σημειώματα τα οποία είχε συντάξει η ίδια η κατηγορούμενη, μετά από «αποσπασματική εικόνα που είχα από διάφορες διαμαρτυρίες συνδικαλιστικών φορέων», όπως κατέθεσε.

«Δεν μας απασχόλησε ποτέ η εγκατάσταση του GSMR»

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως σύμφωνα με την κατηγορούμενη, ουδέποτε μέχρι τις 28/2/2023 απασχόλησε την Διεύθυνσή της η ενσωμάτωση και ολοκλήρωση του επιτρόχιου συστήματος GSMR, της δοκιμαστικής λειτουργίας του και της πιστοποίησής του, ρίχνοντας ξανά εξολοκλήρου την αρμοδιότητα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

Ακόμη, από την απολογία της και τις απαντήσεις σε διαδοχικές ερωτήσεις του ανακριτή, προκύπτει πως η Διεύθυνση Σιδηροδρομικών μεταφορών δεν κάνει έλεγχο «σε καμία περίπτωση» στους φορείς και τις εταιρείες που εκτελούν μεταφορικό έργο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, μεταξύ των οποίων και η Hellenic Train, δεν προβαίνει σε επιτόπιες επιθεωρήσεις του δικτύου και δεν έχει ενασχόληση με τον συντονισμό μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ-ΟΣΕ για την ολοκλήρωση της σύμβασης 717.

news247

Μόνο ένα άτομο για τον καθορισμό δρομολογίων σε όλο το δίκτυο της χώρας

Ερωτώμενη αν διαμαρτυρήθηκε ποτέ η ίδια σε Διευθύνοντα Σύμβουλο ή Γενικό Διευθυντή του ΟΣΕ για την κατάπτωση των συστημάτων ασφαλείας, η κατηγορούμενη απάντησε πως έκανε επανειλημμένες προφορικές οχλήσεις στον εκάστοτε Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ για την υποστελέχωση και ιδίως της υποστελέχωση της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας «καθώς υπήρχε μόνο ένα άτομο για τον καθορισμό των δρομολογίων σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο».

Αφού πέταξε το μπαλάκι των ευθυνών στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, το στέλεχος του υπουργείου ρωτήθηκε αν έθεσε ποτέ θέμα η ίδια στη ΡΑΣ ή στους πολιτικούς της προϊσταμένους, για την ανάκληση της έγκρισης ασφάλειας του ΟΣΕ, δεδομένης της κατάπτωσης των συστημάτων ασφαλείας. Απάντησε πως δεν το έκανε ποτέ, ισχυριζόμενη πως δεν είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν τα συστήματα αυτά για να γίνεται με ασφάλεια η κυκλοφορία. «Ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας περιλαμβάνει διαδικασίες ασφαλούς κυκλοφορίας χωρίς τα συστήματα αυτά», ισχυρίστηκε.



Σχόλια