Διαγραφή των συσσωρευμένων ελλειμάτων του ΟΣΕ-Για την οριστική διαγραφή απαιτούνται δύο ΚΥΑ των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών.

 

Τέλος σε ένα σίριαλ δεκαετιών μπαίνει με την οριστική διαγραφή των χρεών του ΟΣΕ. Παρά το γεγονός ότι η οριστική απόφαση της Ε.Ε. που γνωμοδότησε ότι ο ΟΣΕ δεν έλαβε παράνομες κρατικές ενισχύσεις (σ.σ. και επιτρέπει τη διαγραφή των χρεών του οργανισμού) εκδόθηκε και κοινοποιήθηκε το 2017, η γραφειοκρατία –τόσο εισαγόμενη όσο και η εγχώρια– οδηγεί τον ΟΣΕ στα τέλη του 2021 στην απαλλαγή από τα υπέρογκα συσσωρευμένα χρέη του.

Για την οριστική διαγραφή του χρέους απαιτούνται δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών. Η πρώτη ΚΥΑ, με αντικείμενο την αποτίμηση και διαγραφή του τροχαίου υλικού, έχει ήδη την υπογραφή των συναρμόδιων υπουργείων.

Σημειώνεται ότι το τροχαίο υλικό του ελληνικού Δημοσίου έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της ΓΑΙΟΣΕ και η αποτίμησή του ανήλθε στα 309,1 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, μεταβιβάστηκαν από τον ΟΣΕ στο ελληνικό Δημόσιο 3.582 μονάδες τροχαίου υλικού (βαγόνια, εξοπλισμός κ.ά.) της παραπάνω εμπορικής αξίας.

Σημειώνεται ότι για το 2019 (τελευταίος διαθέσιμος ισολογισμός του ΟΣΕ) το σύνολο των υποχρεώσεων του οργανισμού (ομολογιακά και λοιπά τραπεζικά δάνεια) ανερχόταν στα 11,71 δισ. ευρώ. Η πλειονότητα των δανείων αυτών αφορά την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου και την αγορά τροχαίου υλικού και ο ΟΣΕ αναμένει αυτή τη στιγμή την υπογραφή και της δεύτερης ΚΥΑ η οποία θα προβλέπει την οριστική διαγραφή του συνόλου των χρεών του οργανισμού.

Πριν από περίπου δέκα χρόνια (9/2/2011), οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στην Κομισιόν σειρά μέτρων στήριξης του ΟΣΕ. Η Κομισιόν από την πλευρά της ζήτησε διευκρινίσεις και η επικοινωνία μεταξύ τους διήρκεσε μέχρι τον Απρίλιο του 2017. Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Φεβρουάριο του 2017, η Κομισιόν είχε ζητήσει γενικές πληροφορίες σχετικά με τα χρηματοοικονομικά δεδομένα του οργανισμού για την περίοδο 2011-2016. Τον Απρίλιο του ίδιου έτους εστάλη η τελευταία διευκρίνιση από τον ΟΣΕ.

Δύο μήνες αργότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε την οριστική της απόφαση (C-2017-3987) σύμφωνα με την οποία δεν υφίσταται θέμα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ. Ουσιαστικά, με την απόφαση αυτή έγινε αποδεκτό ότι τα μέτρα που λήφθηκαν για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ (διαγραφή χρέους, μετάταξη προσωπικού, κ.λπ.) είναι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.

Το ιστορικό της διαγραφής χρέους του ΟΣΕ

Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) διεξήγαγε έρευνα για τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις του ελληνικού δημοσίου προς τον ΟΣΕ.

Στις 9/2/2011, οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στην Commission μια σειρά από μέτρα στήριξης για τον ΟΣΕ. Στη συνέχεια υπήρξε σχετική αλληλογραφία που διήρκεσε μέχρι τον Απρίλιο του 2017.

Με επιστολή της, που στάλθηκε τον Φεβρουάριο του 2017, ζητήθηκαν γενικές πληροφορίες σχετικά με την εταιρεία, όπως βασικά χρηματοοικονομικά δεδομένα για την περίοδο 2011-2016, μεταβολές στα ίδια κεφάλαια/υποχρεώσεις, βασικά χρηματοοικονομικά δεδομένα που αφορούν τη σιδηροδρομική υποδομή, πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των εργαζομένων ανά δραστηριότητα, διαχωρισμός λογαριασμών και μεταβίβαση δραστηριοτήτων που δε σχετίζονται με τη σιδηροδρομική υποδομή.

Επιπλέον, ζητήθηκαν διευκρινήσεις για το συμβιβάσιμο των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν στον ΟΣΕ με το άρθρο 107 παρ. 3 στοιχείο β) της Συνθήκης.

Αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τα ανωτέρω παρασχέθηκαν από τον ΟΣΕ, με απαντητική του επιστολή του Απριλίου 2017.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την υπ’ αριθμό C(2017)3987, 16 Ιουνίου 2017 απόφασή της που αφορά τον ανωτέρω φάκελο S.A. 32543(2011/N), για μια σειρά από λόγους, όπως σε αυτήν αναλύονται, κατέληξε ότι δεν υφίσταται θέμα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ.

Αναλυτικά:

α) Η διαγραφή χρέους όπως αυτό θα διαμορφωθεί μέχρι την ημερομηνία διαγραφής, η μεταφορά 757 υπαλλήλων του διαχειριστή υποδομής και οι ετήσιες επιχορηγήσεις που χορηγήθηκαν μετά την 22α Οκτωβρίου 2014, δεν αποτελούν κρατική ενίσχυση.

β) Δεν θα υποβάλλει ενστάσεις για τη μεταφορά 217 υπαλλήλων και για τις ετήσιες επιχορηγήσεις που δόθηκαν στον ΟΣΕ μεταξύ 2ου 2011 και της 22ας Οκτωβρίου 2014, οι οποίες συνιστούν κρατική ενίσχυση, για το λόγο ότι είναι συμβατές με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων σύμφωνα με το άρθρο 107(3) (b) της Treatyon Functioning της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ουσιαστικά, με την απόφαση αυτή έγινε αποδεκτό ότι τα μέτρα που λήφθηκαν για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ (διαγραφή χρέους, μετάταξη προσωπικού, κλπ) είναι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.


Σχόλια