Με ανούσιες φιέστες επιχειρούν να κρύψουν την εικόνα αποσύνθεσης στα μέσα Μεταφοράς -Από τα 293 λεωφορεία με leasing, έχουν παραληφθεί μόνο 120, με τα 40 να βρίσκονται ακινητοποιημένα λόγω βλαβώ

 

Με ανούσιες επικοινωνιακές φιέστες επιχειρεί ξανά ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής να φτιασιδώσει την εικόνα αποσύνθεσης που παρουσιάζουν τα Μέσα Μεταφοράς και ειδικά ο στόλος των λεωφορείων, που καταρρέει λόγω τεράστιων ελλείψεων σε ανταλλακτικά και απανωτών βλαβών στα συστήματα κλιματισμού.

Έτσι, στις αρχές της εβδομάδας, ο Κων. Καραμανλής προέβη σε μια νέα φιγουρατζίδικη επιχείρηση με την πρώτη δοκιμαστική διαδρομή ενός ηλεκτροκίνητου λεωφορείου, συνοδευόμενη μάλιστα με βαρύγδουπες δηλώσεις πως «πάμε στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης». Προανήγγειλε ότι ο διαγωνισμός για την προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων αναμένεται «να βγει στον αέρα» Αύγουστο - Σεπτέμβριο και εκτίμησε ότι μέσα στο 2022 θα κυκλοφορούν στην Αθήνα τα πρώτα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Η αξιοπιστία των δηλώσεων αυτών είναι, φυσικά, εφάμιλλη των προηγούμενων που είχε κάνει τόσο για τον διαγωνισμό των 800 λεωφορείων, ο οποίος δεν προχωράει, όσο και για την προμήθεια των περίφημων 300 με leasing, τα οποία έπρεπε να είχαν κυκλοφορήσει από τον Μάρτιο και σήμερα ακόμη δεν έχουν παραληφθεί στο σύνολό τους.

Χαρακτηριστικό είναι ότι από τα 293 λεωφορεία που θα νοίκιαζε για την ενίσχυση των δρομολογίων, έχουν παραληφθεί μόνο 120, με τα 40 να βρίσκονται ακινητοποιημένα λόγω βλαβών. Τα πρώτα μάλιστα από τα εν λόγω λεωφορεία είχαν παρουσιαστεί μετά βαΐων και κλάδων τον Απρίλιο, πάλι με μια επικοινωνιακή φιέστα με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού, εικόνα που πρόλαβε να αμαυρωθεί μόλις σε μία μέρα, με τα μισά εξ αυτών να ακινητοποιούνται λόγω βλαβών.

Η συμφωνία - σκάνδαλο για τις αναθέσεις

Να θυμίσουμε πως για τα μεταχειρισμένα «σαπάκια», όπως τα αποκαλούν οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία, το συνολικό κόστος των συμβάσεων με τους αναδόχους για τα δημόσια ταμεία ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ για 3 + 1 χρόνια και αφορά την προμήθεια 243 12 μέτρων και 50 18 μέτρων αρθρωτών, όλα μεταχειρισμένα δεκαετίας. Πέραν της μεγάλης καθυστέρησης προμήθειάς τους (η διαδικασία ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο) και των παρατυπιών στις συμβάσεις (μεταξύ άλλων, τα λεωφορεία δεν είχαν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα), που προκάλεσαν και το προσωρινό «μπλόκο» του ελεγκτικού συνεδρίου στα μέσα Φεβρουαρίου, έντονες αντιδράσεις είχε προκαλέσει και το γεγονός, όπως είχε αποκαλύψει η ΑΥΓΗ, ότι με λίγα παραπάνω χρήματα η ΟΣΥ θα μπορούσε να προμηθευτεί ολοκαίνουργια και ασφαλή δικά της λεωφορεία.

Σύμφωνα με το έγγραφο του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΥ, που είχε δημοσιεύσει η ΑΥΓΗ και το οποίο έλαβε το Ελεγκτικό Συνέδριο με αρ. πρωτ. ΕΣ 5725/8.2.2021, η διενέργεια της προμήθειας των ανωτέρω λεωφορείων με βραχυχρόνια μίσθωση επιλέχθηκε καθώς «η τιμή ενός καινούργιου λεωφορείου όμοιου με τα προς προμήθεια λεωφορεία στην ευρωπαϊκή αγορά είναι περίπου 210.000,00 ευρώ και, σε κάθε περίπτωση, το κόστος απόκτησης των λεωφορείων με μίσθωση είναι σημαντικά μικρότερο, ανά έτος χρήσης τους, αυτού της απόκτησης καινούργιων, λαμβανομένης υπόψη της σταδιακής απομείωσης της αξίας των τελευταίων». Με λίγα λόγια, η ΟΣΥ είχε παραδεχτεί, ότι με 61,5 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να έχει ασφαλή και ιδιόκτητα καινούργια λεωφορεία.

ΛΕΟΦΟΡΕΙΟ

Ακινητοποιημένα λόγω απουσίας κλιματισμού

Η λυσιτελέστερη λύση της αγοράς έναντι της χρηματοδοτικής μίσθωσης μεταχειρισμένων, που έχει στρατηγικά επιλέξει η ηγεσία του υπ. Μεταφορών, έγινε παραδειγματικά εμφανής με την περίπτωση των 49 μεταχειρισμένων γερμανικών λεωφορείων από τη Λειψία, τα οποία έχει προμηθευτεί ο ΟΑΣΘ. Το σύνολο σήμερα των λεωφορείων αυτών βρίσκεται παροπλισμένο στα αμαξοστάσια, καθώς δεν διαθέτουν... κλιματισμό, ενώ τα συγκεκριμένα λεωφορεία δεν έχουν ούτε ανοιγόμενα παράθυρα, παρά μόνο δύο μικρά φινιστρίνια σε κάποια απ’ αυτά.

Για τον λόγο αυτό, εξάλλου, η επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί» και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Νοτοπούλου κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών για τα 49 λεωφορεία που ήρθαν από την αδελφοποιημένη πόλη της Λειψίας μετά από αγορά τους έναντι 11.000 ευρώ έκαστο από τον κεντρικό δήμο με χρήματα του δήμου από τα ανταποδοτικά τέλη και τα οποία στη συνέχεια παραχωρήθηκαν με χρησιδάνειο στον ΟΑΣΘ.

Όμως, εκτός των παραπάνω γερμανικών μεταχειρισμένων, δεκάδες είναι ακόμη τα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που αποσύρονται λόγω πολλαπλών βλαβών και έλλειψης ανταλλακτικών, καθώς και λόγω προβλημάτων στα συστήματα κλιματισμού εξαιτίας ανεπαρκούς συντήρησης.

Για τα δε προβλήματα στον κλιματισμό έχει εκδώσει σχετική ανακοίνωση το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ, επισημαίνοντας ότι, λειτουργώντας με γνώμονα την ασφαλή και ποιοτική μετακίνηση του επιβατικού κοινού και κατ’ επέκταση των εργαζομένων, η μη λειτουργία κλιματισμού εντός λεωφορείων θα δηλώνεται ως βλάβη και τα οχήματα θα αποσύρονται.

Η απόσυρση ωστόσο μόνο εφικτή δεν είναι, καθώς δεν επαρκεί ο στόλος για να αντικατασταθούν τα οχήματα που αποσύρονται για να διορθωθούν οι βλάβες στον κλιματισμό, με αποτέλεσμα επιπρόσθετη επιβάρυνση οδηγών και επιβατών, λόγω της ζέστης.

Η όλη συνθήκη επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών της πανδημίας, υπενθυμίζοντας πως πέρσι η ΟΣΥ είχε ανακοινώσει πως τα κλιματιστικά στα λεωφορεία θα λειτουργούν όπως κάθε καλοκαίρι, ωστόσο τα παράθυρα των οχημάτων θα είναι ανοιχτά, σύμφωνα και με τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ, προκειμένου να αερίζεται το εσωτερικό.

Μετατάξεις ημετέρων, στο κόκκινο οι υπόλοιποι

Ένα ακόμη επίμονο πρόβλημα στις συγκοινωνίες είναι οι ελλείψεις προσωπικού, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να δουλεύουν στα κόκκινα όλο αυτό το διάστημα. Όπως μάλιστα έχει καταγγείλει πολλάκις το μέλος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ Ηλίας Γκιουλάκης, «πάνω από έναν χρόνο εργαζόμαστε κάτω από αντίξοες συνθήκες. Δεν υπάρχουν αναπαύσεις για μας, δουλεύουμε 31 μέρες τον μήνα. Οι συνθήκες είναι τραγικές και οι αστικές συγκοινωνίες μετρούν ήδη 7 νεκρούς και 400-500 θετικά κρούσματα».

Οι ελλείψεις αυτές, βέβαια, δεν φαίνεται να πτοούν τους αρμοδίους, που αφαιρούν κρίσιμο προσωπικό οδηγών για να τους μετακινήσουν σε θέσεις γραφείων σε υπουργεία... Μία από τις περιπτώσεις προκλητικών μετατάξεων είχε αποκαλύψει η ΑΥΓΗ: τουλάχιστον τρεις οδηγοί λεωφορείων προσφάτως μετατάχθηκαν σε θέσεις στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, μειώνοντας περαιτέρω το προσωπικό σε κρίσιμες θέσεις για την ομαλή ροή του συγκοινωνιακού έργου. Συνδικαλιστές στον χώρο των λεωφορείων κάνουν λόγο για ευθέως ρουσφετολογικές μετακινήσεις καταγγέλλοντας, παράλληλα, τη μεταφορά κι άλλων οδηγών απαραίτητων στην κίνηση σε θέσεις γραφείων...

ΜΕΤΡΟ

Εικόνα αποσύνθεσης και σε μετρό - Ηλεκτρικό

Καθημερινές οι βλάβες και οι καθυστερήσεις στους συρμούς, με αποτέλεσμα την επιδείνωση των συνθηκών συνωστισμού εν μέσω πανδημίας

Εικόνα αποσύνθεσης παρουσιάζουν και οι συρμοί του ΗΣΑΠ και του μετρό, με τις καθυστερήσεις δρομολογίων να είναι πλέον κανόνας, επιτείνοντας τις συνθήκες συνωστισμού και τις εστίες υπερμετάδοσης του ιού.

Ενδεικτικές είναι μόνο οι περιπτώσεις τρένων που διαδέχονται η μία μετά την άλλη, με πολύωρες ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, κάνοντας ακόμη πιο ασφυκτική την κατάσταση με τα δρομολόγια και υπονομεύοντας παράλληλα την ασφάλεια και την υγεία των επιβατών.

Οι δύο συρμοί του μετρό που ακινητοποιήθηκαν επί ώρες λόγω σοβαρών βλαβών στο Μεταξουργείο και τη Νίκαια είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, με τους εργαζόμενους να κραυγάζουν εξ αρχής ότι οι ελλείψεις σε συρμούς, ανταλλακτικά και προσωπικό έχουν οδηγήσει να λειτουργούν στα κόκκινα οι αστικές συγκοινωνίες, εν μέσω μάλιστα συνθηκών Covid-19. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο εν λόγω συρμός στη Νίκαια ήταν τρία χρόνια σε ακινησία και είναι τμήμα των τρένων που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα ανάταξης συρμών και επανακυκλοφορούν το τελευταίο διάστημα στο δίκτυο της ΣΤΑ.ΣΥ., λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε συρμούς. Ωστόσο, σύμφωνα με μαρτυρίες εργαζομένων με τους οποίους συνομίλησε η ΑΥΓΗ, λόγω της μεγάλης ανάγκης για συρμούς, προκειμένου να μην μειωθούν τα δρομολόγια, το τρένο εντάχθηκε όπως - όπως στο δίκτυο, χωρίς τον απαραίτητο έλεγχο μετά από τρία ολόκληρα χρόνια ακινησίας...

Στο αντίστοιχο συμβάν με δεκάωρη ακινητοποίηση συρμού στο Μεταξουργείο, είχε σπάσει ένα ρουλεμάν από τροχό του συρμού, με αποτέλεσμα ο ένας τροχός να βρεθεί εκτός ράγας και ο συρμός να ακινητοποιηθεί, ενώ βρισκόταν εν κινήσει και είχε μέσα επιβάτες. Στη συνέχεια, το προσωπικό εκκένωσε τον συρμό οδηγώντας τους επιβάτες σε ασφαλή περιοχή στην αποβάθρα. Το Σωματείο Ηλεκτροδηγών Αττικό Μετρό, μάλιστα, είχε συστήσει τότε στους οδηγούς, δύο ημέρες μετά το περιστατικό, οι συρμοί να κινούνται με κόφτη στα 60 χιλιόμετρα την ώρα και να μην φτάνουν τα 80 χιλιόμετρα. Ωστόσο, η διοίκηση όχι μόνο δεν δέχτηκε, αλλά κάλεσε σε απολογία, εκκινώντας πειθαρχική διαδικασία, τους εργαζομένους που το είχαν συστήσει.

 

Σχόλια