Οι εταιρείες που θα λάβουν τα κατάλληλα μέτρα σε επίπεδο Logistics θα επιβιώσουν στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου
Η Φωτεινή Σκαπινάκη, Εμπορική Διευθύντρια της Logika, μιλά για την ανοδική πορεία των online πωλήσεων, την πολιτική του outsourcing και τους τρόπους μείωσης των λειτουργικών εξόδων ιδιαίτερα σε περιόδους οπώς αυτή του lockdown από την επιδημία του Covid-19.
Η απορρύθμιση της αγοράς, απόρροια της έλευσης του κορωνοϊού, έφερε στην επιφάνεια τις παθογένειες των ελληνικών επιχειρήσεων στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ειδικότερα κατά την περίοδο του lockdown, παρατηρήθηκαν τεράστιες καθυστερήσεις, τόσο σε επίπεδο pick & pack, όσο και σε last mile με αντίστοιχους χρόνους καθυστέρησης και στα δύο μέτωπα.
Διαχρονικά οι εμπορικές επιχειρήσεις που προσπαθούσαν να διαχειριστούν σε επίπεδο Logistics μία omnichannel στρατηγική, βρέθηκαν στην ίδια κατάσταση με αυτήν άλλων κρίσιμων περιόδων, όπως το Black Friday, που χαρακτηρίζεται από μικρότερη χρονική διάρκεια αλλά με αντίστοιχη ένταση και προβλήματα Logistics, κυρίως όσον αφορά την αγορά του on-line.
Τη λύση κλήθηκαν να προσφέρουν οι πάροχοι υπηρεσιών Logistics 3PL (pick & pack) οι οποίοι διέθεταν εξειδίκευση στο online εμπόριο καθώς και τους απαιτούμενους πόρους για να διαχειριστούν το νέο γινόμενο του όγκου των παραγγελιών, δηλαδή τη δημιουργία αύξησης επιπλέον τζίρου, με γρήγορα αντανακλαστικά καθώς το offline, έδωσε τους πόρους για σωστή διαχείριση. Δεν συνέβη όμως το ίδιο και με τις εταιρείες Courier (last mile) οι οποίες αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα καθώς στις ήδη υπάρχουσες υποδομές έπρεπε να στηρίξουν το έργο όλων των ηλεκτρονικών καταστημάτων πανελλαδικά. Αυτομάτως δημιουργήθηκε μία τεράστια υπερφόρτωση του μεταφορικού δικτύου, τη στιγμή που στόλος οχημάτων Δημοσίας Χρήσεως έμενε αναξιοποίητος λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων.
«Οι νέες συνθήκες ήρθαν να κάνουν την ανάγκη… τάση. Το outsourcing δεν είναι ένα νέο φαινόμενο, αλλά ένα υπάρχον πλεονέκτημα που χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια παγκοσμίως. Σε ένα τόσο ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον η ανάθεση ενός νευραλγικού κομματιού της online πώλησης των Logistics δηλ. του customer service experience απαιτεί εξειδίκευση, οργάνωση και σωστές διαδικασίες», επισημαίνει στο Fortune η Φωτεινή Σκαπινάκη, Εμπορική Διευθύντρια της Logika, εταιρείας παροχής Logistics υπηρεσιών, στο πελατολόγιο της οποίας συγκαταλέγεται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, η Logika, παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες Logistics σε επιχειρήσεις με πολυκαναλική συμπεριφορά ή σε αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα κατά μήκος της εφοδιαστικής τους αλυσίδας. Αναλαμβάνει δηλαδή τη μεταφορά των αγορών τους από το εξωτερικό ή τον ελλαδικό χώρο, τη διαχείριση της αποθήκης τους, τη διανομή σε πανελλαδικό επίπεδο μέχρι και τις εξαγωγές τους προς όλο τον κόσμο.
Το φαινόμενο του outsourcing και οι 3PL Providers
Το outsourcing είναι ουσιαστικά η ανάθεση όλων των Logistics υπηρεσιών προκειμένου η επιχείρηση να εξοικονομήσει χρόνο και χρήματα και να δημιουργήσει ένα ευέλικτο μοντέλο διαχείρισης με αναλογικά κόστη για να επιτύχει καλύτερο αποτέλεσμα, ιδιαίτερα εάν απαιτείται εξειδίκευση στον συγκεκριμένο τομέα. Πρόκειται για μια τάση, η οποία τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος και στρέφει ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Η ύφεση, τα capital controls και τώρα η πανδημία, αλλάζουν διαρκώς τα δεδομένα και απαιτούν από τον κλάδο των Logistics να βρίσκει διαρκώς νέες λύσεις που να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία όλων των κρίκων της εφοδιαστικής αλυσίδας και κατ’ επέκταση του εμπορίου. Τα τελευταία 10 χρόνια η Logika ως 3PL provider εξειδικεύεται στην παροχή End to End Logistics υπηρεσίων σε επίπεδο τεμαχιακής διαχείρισης και απευθύνεται σε omnichannel επιχειρήσεις ή αμιγώς εταιρείες e-shop. Βρίσκεται υπό την ομπρέλα ενός ελληνικού ομίλου εταιρειών που παρέχει αποκλειστικά supply chain υπηρεσίες και απασχολεί συνολικά 120 εργαζομένους.
Όπως τονίζει η κα Σκαπινάκη, μεγάλη πρόκληση αποτελεί η δραματική εκτόξευση του online εμπορίου που σε ορισμένες προϊοντικές κατηγορίες έφτασε μέχρι και τον 10πλασιασμό του αριθμού των παραγγελιών με μεγάλες αλλαγές και στον αριθμό των τεμαχίων ανά καλάθι.
«Χρειάστηκε να λάβουμε άμεσα μέτρα σε οργανωτικό επίπεδο με ενέργειες που περιλάμβαναν περισσότερες βάρδιες με εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, με αυστηρή τήρηση διαδικασιών και τη χρήση κατάλληλων συστημάτων, οργανωμένο πλάνο για online παραλαβές και παραγγελίες με αυστηρή τήρηση αποστάσεων μεταξύ εργαζομένων χρησιμοποιώντας αυστηρά μέτρα προστασίας. Το προσωπικό μας διαχρονικά εκπαιδευόταν σε όλα τα πόστα προκειμένου σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης να μπορεί να αποδώσει αποτελεσματικά σε όλες τις θέσεις εντός της αποθήκης» λέει η κα Σκαπινάκη, προσθέτοντας πως στόχος παρέμεινε για την Logika ο χρόνος απόκρισης στα αιτήματα των πελατών, καθώς το στοίχημα ήταν η αύξηση του μεριδίου αγοράς των e-shop που εξυπηρετούν σε αυτή την κρίσιμη χρονική περίοδο.
Διευκρινίζει δε πως όλο το βάρος διαχείρισης της πρωτόγνωρης για τα παγκόσμια δεδομένα κατάστασης, έπεσε, κυρίως, στους ώμους των courier. «Σε πρώτο επίπεδο το pick & pack διαρκούσε στην πλειοψηφία των περιπτώσεων με inhouse μοντέλο στον ίδιο χρόνο ή και περισσότερο από το χρόνο ταξιδιού του courier. Αυτό διόγκωνε αναλογικά το πρόβλημα του ηλεκτρονικού καταστήματος με αποτέλεσμα τη δραματική μείωση ή διακοπή όλων των digital marketing ενεργειών, τη δυνατότητα αύξησης τζίρου και την πρόσβαση ενός ανταγωνιστή να εισχωρήσει σε μερίδιο αγοράς σοβαρών ηλεκτρονικών καταστημάτων» αναφέρει.
Σε επίπεδο last mile ο νομός της Αττικής, αντιμετώπισε, όπως ήταν φυσικό, και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Η διοίκηση της Logika, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες συνθήκες που διαμορφωνόταν, εφάρμοσε ένα υβριδικό μοντέλο διανομών που συνδύαζε τις υπηρεσίες των courier και τη χρήση οχημάτων δημόσιας χρήσεως πανελλαδικά ώστε να επιτύχει σε ένα μεγάλο βαθμό την αξιοποίηση του δικτύου προς όφελος των πελατών της.
Αν υπάρχει ένα μήνυμα που πρέπει να κρατήσουμε από την υγειονομική κρίση και το μπαράζ αλλαγών που έφερε στον εγχώριο κλάδο του e-commerce, αυτό θα ήταν σύμφωνα με την κα Σκαπινάκη, το γεγονός ότι ανέδειξε τη δυναμική που έχουν οι online πωλήσεις, αλλά παράλληλα και το βαθμό σημαντικότητας των Logistics για την εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου.
«Δεν γνωρίζω εάν έχει γίνει απόλυτα κατανοητό από όλες τις επιχειρήσεις η αναγκαιότητα ενός ευέλικτου μοντέλου διαχείρισης Logistics με σωστές διαδικασίες. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι οι επιχειρήσεις που θα κάνουν μία σωστή επανεκκίνηση και θα λάβουν τα κατάλληλα μέτρα σε επίπεδο Logistics είναι εκείνες που θα οχυρώσουν τη θέση τους στην αγορά του e-commerce, μία αγορά που ο ανταγωνισμός του εξωτερικού έχει λύσει τα θέματα του και έχει ήδη κατακτήσει σημαντικό μερίδιο από την ελληνική πίττα».
Μιλώντας για τους εξειδικευμένους 3PL πάροχους, αναγνωρίζει πως έχουν υλοποιήσει σοβαρές επενδύσεις σε αυτό το κομμάτι και έχουν με τα χρόνια λύσει όλες τις παθογένειες που, αν μία εμπορική επιχείρηση αποφάσιζε τώρα να διαχειριστεί, θα χρειαζόταν να δαπανήσει πολύτιμο χρόνο και χρήμα για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Δεδομένου ότι ο χρόνος, μοιάζει να είναι περισσότερο εχθρός παρά σύμμαχος των ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν καταπονηθεί και από τη δεκαετή οικονομική κρίση, απαιτείται άμεση ενεργοποίηση και σωστή προετοιμασία του εδάφους για τους επόμενους δύσκολους μήνες και τα χρόνια που θα έρθουν. «Η αγορά αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και θα πρέπει να έχουμε τη ευελιξία να αλλάζουμε και εμείς» προσθέτει.
Μείωση λειτουργικού κόστους έως και 30%
Γιατί κάποιος να επιλέξει τη λύση του outsourcing έναντι του inhouse; Σε τι βαθμό θα καταφέρει να μειώσει τα λειτουργικά του έξοδα εάν ακολουθήσει μια τέτοια πολιτική; Η κα Σκαπινάκη απαντά πως, ανάλογα με το μοντέλο λειτουργίας, ένας επιχειρηματίας μπορεί να εξοικονομήσει έως και 30% από τα άμεσα κόστη λειτουργίας της αποθήκης του. Εξηγεί πως ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι, πέραν του cost cutting, είναι και το supply chain optimization που ένας εξειδικευμένος 3PL παρέχει στις εμπορικές επιχειρήσεις. Αυτό αυτομάτως βελτιώνει το customer service, τα έμμεσα κόστη και αποτελεί ένα βασικό λόγο αύξησης μεριδίου αγοράς.
«Δεν σας κρύβω ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα μας έχουν προσεγγίσει πολύ περισσότερες επιχειρήσεις για να προβούν σε μία τέτοιου είδους λύση. Συνήθως το μεγαλύτερο εμπόδιο στην αξιολόγηση του outsourcing μοντέλου είναι ότι ακόμα και οι πιο εξειδικευμένες Logistics εταιρείες στην Ελλάδα, δεν μπορούν να διαχειριστούν την πολυπλοκότητα σε επίπεδο Logistics των επιχειρήσεων. Αυτό είναι μία μεγάλη παγίδα. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι χώροι σε inhouse μοντέλα είναι ακατάλληλοι, οι άνθρωποι δεν είναι εξειδικευμένοι, δεν υπάρχουν οι κατάλληλες διαδικασίες και τα κατάλληλα μηχανογραφικά συστήματα» υπογραμμίζει η Εμπορική Διευθύντρια της Logika.
Απευθυνόμενη στο σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων, τονίζει πως, αυτή τη στιγμή, το βασικό πράγμα που χρειάζονται είναι ένα σωστό restart. Άλλωστε, η υγειονομική κρίση δεν αναχαίτισε την αναπτυξιακή πορεία, μόνο των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και των πολυεθνικών κολοσσών που διέθεταν πάντα πιο ισχυρούς μηχανισμούς απορρόφησης τυχόν κραδασμών από εξωγενείς παράγοντες. Πράγμα που σημαίνει ότι δημιουργούνται ευκαιρίες ανάκαμψης και για μικρότερους παίχτες στην αγορά του online, εφόσον αυτοί φερθούν έξυπνα.
Η εκτίμησή της είναι ότι δημιουργήθηκε μία κατάσταση που πήγε αρκετά πίσω τις εταιρείες εξωτερικού στο online, δίνοντας περισσότερο χρόνο στα Ελληνικά e-shop να αναδιοργανωθούν άμεσα και οργανωμένα ώστε να οχυρώσουν την επιχείρηση τους.
Καταλήγει λέγοντας πως τα τρία βασικά συστατικά επιτυχίας για μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην online αγορά είναι: το καλό digital marketing, τα σωστά αποθέματα και το ευέλικτο μοντέλο Logistics.
ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΊΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΛΆΒΟΥΝ ΤΑ ΚΑΤΆΛΛΗΛΑ ΜΈΤΡΑ ΣΕ ΕΠΊΠΕΔΟ LOGISTICS ΘΑ ΕΠΙΒΙΏΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΚΌΣΜΟ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΎ ΕΜΠΟΡΊΟΥ
ΑπάντησηΔιαγραφή