ΕΕ: Εγκρίθηκαν οι Αλλαγές στις Οδικές Μεταφορές

Εν μέσω αντιδράσεων και με ψήφους 30 υπέρ και 19 κατά, η Επιτροπή Μεταφορών της Ευρωβουλής ενέκρινε τις μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνουν έναν κανονισμό εκσυγχρονισμού των διεθνών μεταφορών σχετικά με τις ώρες εργασίας/ ανάπαυσης των οδηγών, το καμποτάζ, τις αποσπάσεις των εργαζομένων (κατώτερος μισθός), τον έλεγχο των δρομολογίων και των εικονικών εταιρειών.

Το κείμενο που εγκρίθηκε είναι αυτό που είχε αποκαλύψει το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR τον Μάιο του 2019 κατά την έναρξη των συζητήσεων της Επιτροπής Μεταφορών. Θα ακολουθήσει η ψήφισή του τον Ιούλιο από την Ολομέλεια της Ευρωβουλής και αργότερα, περί τον Σεπτέμβριο, αναμένεται η επικύρωσή του από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Καμποτάζ

Για το καμποτάζ (ενδομεταφορές) θα διατηρηθεί ως βάση το ισχύον μέτρο που προβλέπει μέγιστο αριθμό 3 μεταφορών σε διάστημα 7 ημερών στο έδαφος της άλλης χώρας, αλλά για την αποτροπή της συστηματικής εκτέλεσης καμποτάζ (π.χ. με βουλγάρικα αυτοκίνητα στην Ελλάδα) θεσπίζεται περίοδος αναμονής 4 ημερών. Στη διάρκεια των 4 αυτών ημερών, δεν θα μπορεί το ίδιο φορτηγό να εκτελέσει ενδομεταφορά (καμποτάζ) στο ίδιο κράτος που πραγματοποίησε τις 3 μεταφορές.

Το μέτρο αυτό κρίθηκε από πολλούς αναποτελεσματικό για τον απλό λόγο ότι μια μεταφορική (π.χ. βουλγάρικη) θα μπορεί μετά το 7ήμερο να συνεχίσει μεταφορές εντός της Ελλάδας με άλλο ή άλλα φορτηγά, οπότε πρακτικά θα μπορεί να έχει συνεχές μεταφορικό έργο στη χώρα μας εναλλάσσοντας φορτηγά.

Το ίδιο θα μπορούσε να συμβαίνει στη Γερμανία με καμποτάζ από τα πολωνικά φορτηγά.

Ώρες οδήγησης/ ανάπαυσης

Αμετάβλητοι, με μια διαφοροποίηση που ευνοεί τους Έλληνες διεθνομεταφορείς, παραμένουν οι κανόνες για τον χρόνο οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών. Παρέχεται, ωστόσο, η δυνατότητα να μπορούν οι οδηγοί να επιστρέφουν στον τόπο διαμονής τους κάθε τρεις ή τέσσερις εβδομάδες. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα ευελιξίας για ορισμένα κράτη (ισχύει για τη χώρα μας), ώστε οι οδηγοί να μπορούν να περνούν περισσότερο χρόνο στην έδρα της κατοικίας τους. Υπενθυμίζουμε, πως η Ο.Φ.Α.Ε. έχει επανειλημμένα θέσει το πρόβλημα των Ελλήνων διεθνομεταφορέων, οι οποίοι στη διάρκεια του ταξιδιού από Ιταλία προς Ελλάδα συμπληρώνουν το όριο της εβδομαδιαίας εργασίας και θα πρέπει να παραμείνουν για διανυκτέρευση είτε π.χ. στην Ανκόνα είτε βγαίνοντας στην Ηγουμενίτσα, ενώ απέχουν πλέον λίγα χιλιόμετρα για να ξεφορτώσουν και να πάνε σπίτια τους.

03960-1_0.jpg

Αποσπάσεις – κατώτερος μισθός οδηγού

Όπως γνωρίζουν οι αναγνώστες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, οι οδηγοί που δραστηριοποιούνται με απόσπαση σε άλλη χώρα δικαιούνται να λαμβάνουν τον κατώτερο μισθό που λαμβάνουν οι οδηγοί της άλλης χώρας, καθώς η Επιτροπή έχει υιοθετήσει την αρχή «ίση αμοιβή για την ίδια εργασία στον ίδιο τόπο».

Δεν λαμβάνεται, όμως, υπόψη ο χρόνος της transit κυκλοφορίας των φορτηγών μέχρι να φτάσουν στη χώρα προορισμού και το αντίθετο. Ωστόσο, επειδή προκύπτει μεταφορικό έργο σε μια ενδιάμεση χώρα (π.χ. ελληνικό φορτηγό γυρίζει άδειο από Γερμανία, βρίσκει, όμως, φορτίο από Ιταλία για Ελλάδα) η Επιτροπή ενέκρινε μια μόνο επιπλέον δραστηριότητα είτε φόρτωση είτε εκφόρτωση – προς τις δύο κατευθύνσεις είτε δύο δραστηριότητες προς την ίδια κατεύθυνση (αλλά καμιά προς την άλλη κατεύθυνση).

Μπορεί, δηλαδή, ένα ελληνικό φορτηγό να ξεφορτώσει στο Ντίσελντορφ, να φορτώσει επιστρέφοντας από το Μόναχο και να φορτώσει πάλι από Ιταλία προς Ελλάδα ή να ξεφορτώσει τα εμπόρευμα από το Μόναχο στην Ιταλία και να συνεχίσει κενό προς Ελλάδα.

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το παραπάνω μέτρο της απόσπασης θα εφαρμόζεται και στις ενδομεταφορές (καμποτάζ) από την πρώτη κιόλας μέρα της απόσπασης.

Για τον έλεγχο όλων των παραπάνω, η Επιτροπή θα υιοθετήσει μια ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της οποία θα δηλώνονται τα στοιχεία του οδηγού του φορτηγού και του προγραμματισμού της μεταφοράς (προορισμός, τυχόν άλλες δραστηριότητες κ.λπ.). Η χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου, αφού δοκιμαστεί, θα καταστεί υποχρεωτικό για όλους τους διεθνομεταφορείς, ενώ άλλα εργαλεία, όπως οι νέας γενιάς ταχογράφοι, θα πιστοποιούν όχι μόνο τις ώρες εργασίας/ ανάπαυσης, αλλά και την είσοδο/ έξοδο από μια χώρα, τον χρόνο παραμονής σε αυτή κ.α.

Τέλος, η Επιτροπή έθεσε ακόμη έναν όρο με σκοπό να καταπολεμήσει το φαινόμενο των εικονικών εταιρειών, συνδέοντας τον τόπο-έδρα της επιχείρησης με μια μίνιμουμ παραμονή σε αυτή των οδηγών. Συγκεκριμένα, έθεσε ως όρο, ότι τα φορτηγά της μεταφορικής θα πρέπει να έρχονται στην έδρα της εταιρείας τουλάχιστον μια φορά ανά οκτώ εβδομάδες.

Το μέτρο αυτό, πάντως, δεν κρίνεται ιδιαίτερα περιοριστικό για φορτηγά όμορων χωρών, αφού είναι εύκολο γι’ αυτά να βρίσκονται στην έδρα της εικονικής ή μη εταιρείας μια φορά στις 56 ημέρες που ορίζει η Επιτροπή.

https://troxoikaitir.gr/


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου