Oι γεωπολιτικές εξελίξεις αποτελούν την κυριότερη συνιστώσα που οδηγεί την αγορά των δεξαμενόπλοιων το τελευταίο διάστημα, σημειώνει σε πρόσφατο report της η BIMCO. Μετά την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας μεταξύ των κρατών-μελών του OPEC για μια κοινή πολιτική στην προσφορά πετρελαίου, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια στη spot αγορά αλλά και για χρονοναυλώσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Από την άλλη, καθώς η πανδημία του κορονοϊού εξαπλώνεται, δημιουργώντας στρεβλώσεις στην παγκόσμια οικονομία και προκαλώντας σοβαρές απώλειες στη ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια παραμένουν δυσοίωνες.
Όπως σημειώνει ο κ. Peter Sand, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, ο πόλεμος των τιμών πετρελαίου που έχει ξεσπάσει μεταξύ των κυριότερων πετρελαιοπαραγωγών χωρών έχει αντισταθμίσει και εξαλείψει πλήρως τις αρνητικές συνέπειες του Covid-19, ωστόσο μακροπρόθεσμα η πανδημία φαίνεται ότι θα επισκιάσει το θετικό, για τη ναυλαγορά των wet, momentum.
Στις 31 Ιανουαρίου 2020, η Ουάσιγκτον ήρε τις κυρώσεις που είχε επιβάλει σε δεξαμενόπλοια της COSCO και οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα η ναυλαγορά να εκτοξευτεί το δ΄ τρίμηνο του 2019. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την πανδημία άρχισαν να ασκούν πιέσεις στους ναύλους. Αντιθέτως οι διενέξεις Ρωσίας και Σαουδικής Αραβίας για το ποια θα επεκτείνει το μερίδιό της στην αγορά πετρελαίου εκτόξευσαν ξανά τους ναύλους τόσο σε spot όσο και σε time-charter. H ναυλαγορά, συνεπώς, βρίσκεται σε ένα διαρκές U-turn, σημειώνει η BIMCO.
Στις 27 Μαρτίου 2020, οι μέσοι ναύλοι για ένα χρονοναυλωμένο δεξαμενόπλοιο ετήσιας διάρκειας άγγιξαν τα $58.750/ημέρα, αριθμός ο οποίος πιθανώς θα μειωθεί στο εγγύς μέλλον, καθώς οι διενέξεις πετρελαιοπαραγωγών χωρών αμβλύνονται μπροστά στη ραγδαία πτώση της τιμής του πετρελαίου. Με αυτό το δεδομένο, η BIMCO συνιστά ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να ναυλώσουν τώρα τα πλοία τους προκειμένου να εκμεταλλευτούν τα υπάρχοντα επίπεδα ναύλων.
Μια άλλη σημαντική παράμετρο αποτελούν και οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων. Καθώς το πετρέλαιο κατρακυλά σε χαμηλά 18ετίας, την ίδια τάση ακολουθούν και τα αποθειωμένα καύσιμα. Την ίδια στιγμή, το spread μεταξύ LSFO και HSFO έχει μειωθεί αισθητά, πονοκεφαλιάζοντας τους πλοιοκτήτες που έχουν επιλέξει scrubbers. Παράλληλα, το σημαντικό premium που απολάμβαναν τα πλοία με scrubbers έχει μειωθεί στο μισό. Ενδεικτικά, στις 27 Μαρτίου το premium για χρονοναυλωμένο VLCC ετήσιας διάρκειας εξοπλισμένο με scrubber άγγιξε τα $5.000/ημέρα από τα $10.000/ημέρα.
Η πλωτή αποθήκευση πετρελαίου, ευκαιρία για τα VLCCs
Το προσεχές διάστημα, το Ριάντ αναμένεται να «πλημμυρίσει» την παγκόσμια αγορά με πετρέλαιο, καθώς θα ενισχύσει σημαντικά τις εξαγωγές του. Η ζήτηση, από την άλλη, δεν είναι σε θέση να απορροφήσει το «κύμα» αυτό προσφοράς, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ανάγκη για αποθήκευση, όχι μόνο χερσαία αλλά και στη θάλασσα. Η εξέλιξη αυτή έχει συντελέσει προκειμένου τα VLCCs να έχουν κερδίσει εξαιρετικά υψηλούς ναύλους, καθώς traders σπεύδουν να τα ναυλώσουν.
Κατά την BIMCO, εντός του β΄ τριμήνου του 2020, τα αποθέματα πετρελαίου αναμένεται να αυξάνονται ημερησίως κατά 1,9 εκατ. βαρέλια. «Τα τελευταία χρόνια, η αγορά των πετρελαιοφόρων οδηγείται κυρίως από εξωγενείς παράγοντες. Ενώ για τις υπόλοιπες ναυτιλιακές αγορές η επίδραση του κορονοϊού είναι έκδηλη, τα δεξαμενόπλοια δεν έχουν ακόμη πληγεί από την πανδημία, λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου, που σηματοδοτεί έναν ακόμα εξωγενή παράγοντα», καταλήγει ο κ. Sand.
Φωτό: Pixabay

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου