Η πανδημία, που κρατάει καθηλωμένα στο έδαφος τα αεροσκάφη, όπως συμβαίνει και με τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας, την Aegean, καθιστά απαραίτητο, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, την κρατική στήριξη των αερομεταφορών, που απαιτείται να δαπανούν κεφάλαια από τα ταμειακά διαθέσιμα για να παραμείνουν σε λειτουργία.
Ώρα μηδέν
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, μόνο από τον Απρίλιο έως και τον Ιούνιο οι εταιρείες παγκοσμίως υπολογίζεται ότι θα δαπανήσουν τουλάχιστον 55 δισεκατομμύρια ευρώ από τη ρευστότητά τους, τη στιγμή που κατά μέσο όρο εκτιμάται ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα αντέξουν μόλις δύο μήνες, με βάση τα ταμειακά και ισοδύναμα που διαθέτουν.
Για την Aegean, το κόστος για κάθε μήνα που τα αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα κυμαίνεται από 32 έως 34 εκατ. ευρώ, ενώ είναι αδύνατον να προβλεφθεί ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη δραστηριότητα της εισηγμένης εάν κι εφόσον η ζήτηση παραμείνει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, αφότου η πανδημική κρίση τεθεί σταδιακά σε έλεγχο. Έντονες είναι οι αναταράξεις και για τη SkyGreece, που έχει ακινητοποιήσει τον στόλο της.
Για τους μικρότερους παίκτες του κλάδου των αερομεταφορών ή για εταιρείες με σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που προσέβλεπαν στη διάσωσή τους, η κρίση του COVID-19 εκτιμάται ότι θα μπορούσε να οδηγήσει σε αιφνίδιο θάνατο. Ενδεικτικά, για την Astra Airlines, προτού ο κορονοϊός αναβαθμιστεί σε πανδημία, υπήρχε επενδυτικό ενδιαφέρον από κινεζική εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, αλλά και από αμερικανικό fund. Πλέον, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, στην εποχή μετά τον κορονοϊό, όταν κι εφόσον αυτή ανατείλει, οι περιπτώσεις αεροπορικών που θα χρήζουν διάσωσης θα είναι πολυάριθμες.
Εξάλλου, ήδη έχει εκπέμψει "SOS" αριθμός εταιρειών, οι οποίες λόγω του COVID-19 εκτιμούν ότι βρίσκονται αντιμέτωπες με τη χρεοκοπία. Σύμφωνα με επιστολή προς το υπουργείο Οικονομικών, που συνυπογράφουν οι εταιρείες Air Mediterranean, Blue Bird, Ellinair, GainJet, Lumiwings και Orange2Fly, χωρίς την άμεση παροχή κρατικής βοήθειας υπάρχει ο κίνδυνος πλήρους κατάρρευσης. "Η ρευστότητα έχει πλέον εξαντληθεί. Η επιβατική κίνηση έχει μηδενιστεί, τα έσοδα έχουν εξανεμιστεί, ενώ τα έξοδα ενοικίασης αεροσκαφών, τα ασφάλιστρα, οι δαπάνες συντήρησης αεροσκαφών, η μισθοδοσία και τα τέλη στάθμευσης παραμένουν, με αποτέλεσμα, εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα, να αναμένονται τις επόμενες ημέρες μαζικές καταρρεύσεις αεροπορικών εταιρειών", αναφέρουν οι έξι αεροπορικές εταιρείες στο κείμενο που απέστειλαν στους αρμοδίους τέλη Μαρτίου.
Όλα αυτά αποκτούνακόμη μεγαλύτερη σημασία δεδομένου ότι ο κλάδος των αερομεταφορών βρισκόταν ήδη υπό πίεση προτού εκδηλωθεί η πανδημική κρίση. Το 2019 έσβησαν τις μηχανές περίπου 20 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, καθώς τα αεροσκάφη κοστίζουν ακριβά όταν δεν πετούν και, συνεπώς, δεν προσφέρουν χιλιομετρικές θέσεις. Ωστόσο, η διατήρηση υψηλής συχνότητας πτήσεων αποτελεί ένα εξίσου κοστοβόρο εγχείρημα, απαιτώντας μεγάλους συντελεστές πληρότητας. Λόγω του κορονοϊού, η εξίσωση έχει γίνει άλυτη, καθώς προστέθηκε ένας άλλος μη διαχειρίσιμος παράγοντας, η ελαχιστοποίηση της ζήτησης.
https://www.capital.gr/
https://www.capital.gr/
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου