To air cargo «στις επάλξεις» για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Οι πτήσεις στην Αθήνα

To air cargo «στις επάλξεις» για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Οι πτήσεις στην Αθήνα

Το air cargo και γενικότερα, οι εμπορευματικές μεταφορές και η εφοδιαστική αλυσίδα αναδεικνύουν τη δυναμική τους στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Εξειδικευμένες εταιρείες του κλάδου, όπως DHL, TNT – Fedex και UPS, αλλά και αεροπορικές εταιρείες που (είτε έχουν cargo αεροσκάφη, είτε όχι) μετατρέπουν επιβατικά αεροσκάφη σε cargo, βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή», μεταφέροντας φάρμακα, νοσοκομειακό υλικό, τρόφιμα, αναλώσιμα, κ.α. στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
«Keeping cargo flowing will save lives», ανέφερε, στις 16 Μαρτίου, ο CEO της ΙΑΤΑ Alexandre de Juniac, ζητώντας από την ΕΕ και τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές την απλούστευση των διαδικασιών και λιγότερους περιορισμούς στις εμπορευματικές πτήσεις.
Μετά τις νέες κατευθυντήριες οδηγίες της ΕΕ, στις 26 Μαρτίου, ο CEO της ΙΑΤΑ τόνισε ότι «είμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανταποκρίθηκε με ταχύτητα και σαφήνεια.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να ενεργήσουν γρήγορα για να διασφαλίσουν ότι ακολουθείται η οδηγία αυτή, έτσι ώστε τα αεροσκάφη – συμπεριλαμβανομένων των ζωτικών μεταφορών φαρμάκων και ιατρικού εξοπλισμού – να φτάνουν εκεί που πρέπει.
Άλλες κυβερνήσεις πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμα της ΕΕ και να εφαρμόσουν παρόμοια μέτρα, ώστε να μπορέσουμε να ξεμπλοκάρουμε τα παγκόσμια δίκτυα αεροπορικής μεταφοράς φορτίου».

Οι πτήσεις cargo στο αεροδρόμιο της Αθήνας

Όπως είναι φυσικό, η συντριπτική καθήλωση των επιβατικών αεροσκαφών που μεταφέρουν όμως και εμπορεύματα, έχει μειώσει σε σημαντικότατο βαθμό τις επιδόσεις του air cargo.
Ωστόσο, οι τακτικές εμπορευματικές πτήσεις διεξάγονται κανονικά, ενώ προστίθενται και έκτακτες.
No alternative text description for this image
Γράφημα του Eurocontrol για το air cargo από τις 20 Φεβρουαρίου έως τις 21 Μαρτίου. Τα δεδομένα δείχνουν ότι ο αριθμός των τακτικών πτήσεων cargo ήταν οριακά θετικός σε σχέση με πέρσι. Ωστόσο, η μείωση είναι μεγάλη στα φορτία των επιβατικών αεροσκαφών
Σε εγχώριο επίπεδο, το μεγαλύτερο ποσοστό των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών διεξάγεται στο αεροδρόμιο «Ελ Βενιζέλος» και το υπόλοιπο στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece.
Το 2018, η εμπορευματική κίνηση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» παρουσίασε αύξηση της τάξης του 3,1%, φτάνοντας τους 92.573 τόνους, ενώ το 2019 η εμπορευματική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece ανήλθε στους 7.599 τόνους.
Από και προς τον ΔΑΑ, οι τακτικές εμπορευματικές πτήσεις πραγματοποιούνται κανονικά, ενώ το τελευταίο διάστημα υπήρξαν (και θα υπάρξουν) κάποιες έκτακτες πτήσεις, όπως της Air China, της Etihad και της Aegean Airlines.
Το metaforepress.gr παραθέτει το σύνολο των τακτικών εμπορευματικών πτήσεων που εξυπηρετεί ο ΔΑΑ. Οι πτήσεις είναι οι ακόλουθες:
-Από την DHL το Λειψία / Βρυξέλλες – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Λειψία (Δευτέρα με Παρασκευή),
Αεροσκάφος της DHL στο αεροδρόμιο της Αθήνας
-Από την DHL το Λειψία  – Αθήνα – Λάρνακα  – Αθήνα – Λειψία (Δευτέρα με Παρασκευή),
-Από την ΤΝΤ το Λιέγη – Αθήνα – Λάρνακα – Αθήνα – Λιέγη (Δευτέρα με Παρασκευή),
-Από την Fedex το Παρίσι – Αθήνα (κάθε Κυριακή),
-Από την UPS το Κολωνία – Αθήνα – Κολωνία (Δευτέρα με Παρασκευή),
-Από την Swiftair Hellas το Αθήνα – Τίρανα – Αθήνα  (Δευτέρα με Παρασκευή, με υλικό courier),
-Από την Swiftair Hellas το Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα (Δευτέρα με Παρασκευή, με υλικό courier).

Οι αεροπορικές επικεντρώνονται στα εμπορεύματα

Η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε τεράστιο πλήγμα στις αεροπορικές μεταφορές, αφού σχεδόν το σύνολο των επιβατικών αεροσκαφών έχει καθηλωθεί.
Σε αρκετές περιοχές, τα περισσότερα αεροσκάφη που πετούν είναι τα cargo αεροσκάφη ή όσα… μετατράπηκαν σε cargo. Για παράδειγμα:
-Η Delta, η American και η United ξεκίνησαν πτήσεις μόνο με φορτία, χρησιμοποιώντας επιβατικά αεροσκάφη σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.
-Οι Air Canada, Aeromexico, Austria, British Airways, Cathay Pacific, Emirates, Iberia, Korean, Lufthansa, Qantas, Scoot, Swiss, Aegean και πολλοί άλλοι αερομεταφορείς μετέτρεψαν σε cargo κάποια αεροσκάφη.
-Η Air China μετέφερε 550.000 χειρουργικές και προστατευτικές μάσκες, ιατρικά γυαλιά, γάντια, προστατευτικό εξοπλισμό και καλύμματα παπουτσιών (ποδονάρια) στην Ελλάδα, όπως και η Etihad 11 τόνους υγειονομικού υλικού.
Η εικόνα ίσως περιέχει: άτομα κάθονται και εσωτερικός χώρος
Αεροσκάφος της Aegean Airlines μετατράπηκε σε cargo
-Η Ethiopian Airlines διαδραματίζει βασικό ρόλο στη μεταφορά του ιατρικού εξοπλισμού COVID-19, μέσω του κόμβου της, στα 54 κράτη της Αφρικής.
-Η Croatian Airlines έχει πραγματοποιήσει πτήσεις charter από το Αμπού Ντάμπι στο Ζάγκρεμπ, παρέχοντας ιατρικό εξοπλισμό.
-Η China Eastern χορήγησε σημαντικό αριθμό ιατρικών προμηθειών για την υποστήριξη των γιατρών στην Ιταλία.
-Η Austrian χρησιμοποίησε 2 επιβατικά B777 για να μεταφέρει ιατρικό εξοπλισμό από την Κίνα στην Αυστρία.
-Η Airbus μετέφερε 2 εκατομμύρια μάσκες προσώπου από την Κίνα στην Ευρώπη σε δοκιμαστικό αεροσκάφος A330-800, κ.α.

*Η κεντρική φωτογραφία του άρθρου προέρχεται από το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης 

Σχόλια