Η ακτινογραφία της ελληνικής ναυτιλίας-Ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος του πλανήτη μεγαλώνει

Η ακτινογραφία της ελληνικής ναυτιλίας

Ελληνόκτητα πλοία: Ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος του πλανήτη μεγαλώνει

Ο Οδυσσέας Ελύτης έγραψε πως «αν αποσυνδέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει, με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις». Χτίζοντας, τίνι τρόπω, στο «μέγα το της θαλάσσης κράτος», του Θουκυδίδη, ο Ελύτης επανέλαβε πως η ελληνικότητα χαρακτηρίζεται κατά ένα μεγάλο μέρος από τη ναυτοσύνη αυτού του λαού. Γεγονός το οποίο παραμένει αναλλοίωτο στο πέρασμα των αιώνων, αλλά και στο πέρασμα κρίσεων, νέων κανονισμών, δυσμενέστερων συνθηκών, ακόμα και επιδημιών κορωνοϊών.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία, δεν είναι απλά μια παγκόσμια δύναμη. Είναι ο ισχυρότερος εμπορικός στόλος του πλανήτη, ο οποίος διαρκώς επεκτείνεται. Και, για του λόγου το αληθές, την επέκταση αυτή, την καταδεικνύουν γλαφυρά οι αριθμοί και τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έρευνα την οποία πραγματοποίησε για 33η συνεχή χρονιά η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου- Greek Shipping Co-Operation Committee.

Μεγαλύτερα πλοία

Σύμφωνα με τα στοιχεία, παρότι προκύπτει πως μειώθηκε ο αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων χωρητικότητας άνω των 1.000 gross tonnage κάτω από όριο των 4.000 τόνων, από την άλλη αυξήθηκε η χωρητικότητά του. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορεί να κατέχουν πλέον λιγότερα πλοία, αλλά αυτά είναι συνολικά μεγαλύτερης χωρητικότητας, γεγονός που τους δίνει μεγαλύτερη δυναμική και τους κάνει ισχυρότερους.

Το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου στον συνολικό παγκόσμιο ανέρχεται σε 7,6% σε όρους αριθμού πλοίων, σε 13,2 % σε όρους χωρητικότητας και σε 15,6% σε όρους μεταφορικής ικανότητας.

Αναλυτικότερα, ο αριθμός των πλοίων τον Μάρτιο του 2020 ανέρχεται στα 3.968 μειωμένα κατά 49 σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Η χωρητικότητα είναι 340,8 εκατομμύρια τόνους dw και 199,6 εκατ. gross tonnage. Η χωρητικότητα είναι αυξημένη κατά 1,2 εκατ. τόνους dw και κατά 1,5 εκατ. σε gross tonnage. 

Βέβαια, σημαντικά δεν είναι μόνο αυτά που υπάρχουν, αλλά και αυτά που έρχονται. Στις γιάρδες, όσες δηλαδή λειτουργούν λόγω του κορωνοϊού, χτίζονται πυρετωδώς νέα καράβια, τα περισσότερα νέας τεχνολογίας, τα οποία θα προστεθούν στους στόλους Ελλήνων εφοπλιστών, αντικαθιστώντας συχνά παλιά καράβια, τα οποία είτε πωλούνται, είτε οδηγούνται στα διαλυτήρια. Υπό ναυπήγηση βρίσκονται 158 πλοία συνολικής χωρητικότητας 18,4 εκ. τόνους dw και 13,01 gross tonnage. Ο στόλος που είναι εγγεγραμμένος στο ελληνικό νηολόγιο μειώθηκε από τα 671 πλοία στα 636 και από 68,2 εκ. τόνους dw στους 65,6 εκατ.

ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΜΕ ΓΑΛΑΝΟΛΕΥΚΗ

Ελαφρά «υποχώρηση» στη μάχη της σημαίας

Ανάμεικτα είναι τα μηνύματα σε ό,τι αφορά τη «μάχη της σημαίας». Από τη μία, το ελληνικό νηολόγιο παραμένει το 8ο μεγαλύτερο στον πλανήτη, από την άλλη, ωστόσο, ενδεχομένως να προκαλεί ανησυχία το γεγονός πως ο στόλος, ο οποίος είναι καταχωρισμένος υπό ελληνική σημαία έχει μειωθεί όσον αφορά τους αριθμούς πλοίων αλλά και τη χωρητικότητα και σήμερα περιλαμβάνει 636 πλοία, 38.799.270 GT και 65.640.708 DWT, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους για 671 πλοία, 39.981.741 GT και 68.261.953 DWT. Ελληνόκτητα πλοία έχασαν από το νηολόγιό τους, η Κύπρος 22, οι Μπαχάμες 19 και η Μάλτα 14. Η ελληνική σημαία έχασε 35 πλοία, αριθμός ο οποίος είναι ρεκόρ, χωρητικότητας 2,6 εκατ. τόνων dw.

Συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος είναι μοιρασμένος σε 32 νηολόγια. Το 22% του ελληνόκτητου στόλου έχει σημαία Λιβερίας, το 21% Νήσων Μάρσαλ, το 17% σημαία Μάλτας και το 16% ελληνική σημαία. Την πρώτη πεντάδα ολοκληρώνει η σημαία του Παναμά με 10%. Ο Παναμάς κέρδισε 38 πλοία σε σύγκριση με πέρσι, η Λιβερία 26, τα Νησιά Μάρσαλ 12 και το Χονγκ Κόνγκ επτά.

Η Λιβερία έχει 866 ελληνόκτητα πλοία, τα Μάρσαλ 850. Με βάση τη χωρητικότητα στο νηολόγιο της Λιβερίας είναι εγγεγραμμένο το 22% του ελληνόκτητου στόλου ήτοι 77,3 εκατ. τόνους. Τα Νησιά Μάρσαλ έχουν το 20,3% ήτοι 62,08 εκατ. τόνους.

Στη Μάλτα 673 χωρητικότητας 62,08 εκ τόνων και η Ελλάδα με 636 πλοία 65,6 εκατ. τόνων. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει ο Παναμάς με 375 πλοία και 22,2 εκατ. τόνων. Ακολουθεί η Κύπρος με 226 πλοία χωρητικότητας 17 εκατ. τόνων και οι Μπαχάμες με 203 πλοία 18,2 εκατ. τόνων.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν και τα καλά νέα. Το… της θαλάσσης κράτος παραμένει μέγα, καθώς ακόμα και με αυτές τις συνθήκες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία και προαναφέρθηκε , το ελληνικό νηολόγιο είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο. Πρώτη δύναμη στην παγκόσμια κατάταξη είναι ο Παναμάς και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ, η Λιβερία, το Χονγκ Κόνγκ και η Σιγκαπούρη.

Ο στόλος με ελληνική σημαία είναι δεύτερος στην ΕΕ (σε όρους χωρητικότητας dwt), με πρώτη τη Μάλτα και τρίτη την Κύπρο.

ΟΙ ΚΛΑΔΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΥΠΕΡΕΧΟΥΝ ΟΙ GREEKS

«Υπερδύναμη» στη μεταφορά πετρελαίου

Είναι σχεδόν… παράδοση, οι ναυλωτές να προτιμούν τους Έλληνες εφοπλιστές, για λόγους ευκολίας συνεργασίας, εμπιστοσύνης, ασφάλειας των φορτίων τους κ.α. Η ελληνική πλευρά ανταποδίδει την εμπιστοσύνη, προσφέροντας διαρκώς τα πιο σύγχρονα πλοία που υπάρχουν στην αγορά. Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί ελαφρά σε σχέση με πέρσι και κυμαίνεται στα 11,7 χρόνια, ωστόσο και πάλι είναι κατά 2,4 έτη μικρότερος της μέσης ηλικίας του παγκοσμίου στόλου.

Από εκεί και πέρα η ελληνική ναυτιλία παραμένει υπερδύναμη σε βασικούς κλάδους της εμπορικής ναυτιλίας. Το ποσοστό των ελληνόκτητων πλοίων στις βασικές κατηγορίες πλοίων του παγκοσμίου στόλου κατά το 2019 και 2020 μέχρι τις αρχές Μαρτίου έχουν ως εξής:

Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου, το ποσοστό πλοίων το 2019: είναι 26,9% και το 2020 είναι 26,6%. Το ίδιο ποσοστό πλοίων σε DW το 2019 ήταν 26,2%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σε DW το 2020 είναι 26,6%.

Η Ελλάδα παραμένει κυρίαρχη δύναμη στα δεξαμενόπλοια αφού μεταφέρει πάνω από το 1/4 του «μαύρου χρυσού» παγκοσμίως, με αυτό το στατιστικό να έχει τη δική του σημασία.

Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών, το ποσοστό πλοίων το 2019 ήταν 6,9% για τον ελληνόκτητο στόλο, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό πλοίων το 2020 είναι 6,4%. Σε DW, το ποσοστό πλοίων που κατείχε ο ελληνικός εφοπλισμός 2019 ήταν 11,9%, ενώ για το τρέχον έτος, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται σε 11,5%. 

Στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων, το ποσοστό πλοίων το 2019 ήταν 10,5%, ενώ φέτος, το αντίστοιχο ποσοστό πλοίων είναι 10,4%. Το ποσοστό των Ελλήνων στον κλάδο σε DW το 2019 ήταν 12% και το αντίστοιχο ποσοστό σε DW το 2020 είναι 12,2%.

Στα πλοία μεταφοράς ξηρού και υγρού φορτίου (OBO) το ποσοστό πλοίων το 2019 ήταν 15,5%, ενώ φέτος διαμορφώνεται σε 14,7%. Το ποσοστό σε DW το 2019 ήταν 17,4% ενώ το ποσοστό σε DW για το τρέχον έτος διαμορφώνεται σε 16,4% ως σήμερα.  Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το ποσοστό πλοίων το 2019 ανερχόταν σε 6,3%, ενώ φέτος έχει αυξηθεί στο 7%. Το ποσοστό σε DW το 2019 ήταν 6,7% και φέτος βαίνει αυξημένο, στο 7%.

Σε ό,τι αφορά τα επιβατηγά πλοία, το ποσοστό πλοίων το 2019 ήταν 3,8%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό πλοίων για το έτος που διανύουμε έχει μειωθεί ανεπαίσθητα στο 3,6%. Το ποσοστό σε DW το 2019 ήταν 3,1% και φέτος το ποσοστό σε DW είναι 3%.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΕΝΙΑΜΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΕΕ

«Η Πολιτεία να εκμεταλλευθεί τη δυναμική της ποντοπόρου»

Στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με αίσθημα πατριωτισμού και ευθύνης για την Ελλάδα, μελετούν το πλαίσιο μέσω του οποίου θα μπορέσει το ελληνικό νηολόγιο να προσελκύσει περισσότερα πλοία.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης έχει πει σχετικά με το θέμα: «Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο.

Η προϋπόθεση είναι μία: Πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη. Επιπλέον, η Πολιτεία δύναται να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος, καθώς και τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες στην Ευρώπη για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία».

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΘΕΣΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΑΙ Ο Γ. ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ

Οι 9 πυλώνες για μια πιο ισχυρή σημαία

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, το έχει πει από την πρώτη ώρα που ανέλαβε το χαρτοφυλάκιό του, πως θεωρεί την ελληνική εμπορική ναυτιλία εθνικό κεφάλαιο. Πως θα κάνει ό,τι είναι δυνατό για να καταστήσει την ελληνική σημαία πιο δυνατή και ελκυστική, ώστε να κυματίζει η γαλανόλευκη σε όλα τα καράβια των Ελλήνων εφοπλιστών.

Πως θα βοηθήσει να διατηρηθεί άσβεστη η ναυτοσύνη των Ελλήνων. Έχει επισημάνει σχετικά με το ζήτημα της ελκυστικότητας της ελληνικής σημαίας πως «ανταγωνιστικό νηολόγιο σημαίνει κατ’ αρχήν να μειώσουμε τη γραφειοκρατία, να δημιουργήσουμε πλαίσιο θεσμικό ανάλογο με άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια».

Πρόθεση του υπουργείου –όπως επισήμανε πρόσφατα ο κ. Πλακιωτάκης– είναι η ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών για τη θεσμοθέτηση του ηλεκτρονικού νηολογίου, με σκοπό τη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και την ενίσχυση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής ναυτοσύνης και την παραγωγή ποιοτικών αξιωματικών και κατώτατων πληρωμάτων που θα στελεχώσουν την παγκόσμια ναυτιλία.

Ήδη, μέσα στο 2020, προχωρά και θα έχει ολοκληρωθεί η πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας νηολόγησης πλοίων, εξαλείφοντας κυριολεκτικά την γραφειοκρατία και καθιστώντας με τον τρόπο αυτό ισχυρά ανταγωνιστική την γαλανόλευκη και το εθνικό νηολόγιο.

Πρόσφατα, ο υπουργός ανέλυσε τους 9 πυλώνες που συνθέτουν τις επιδιώξεις της ηγεσίας του υπουργείου, ώστε η ελληνική ναυτιλία και το ελληνικό ναυτιλιακό επιχειρείν, να επιβιώσουν και να γιγαντωθούν στο περιβάλλον των προκλήσεων και των ευκαιριών που προκύπτουν. Αυτοί είναι:

1. Αύξηση του ελληνικού νηολογίου και αντιστροφή της πτωτικής του πορείας, προτού η κατάσταση αποδειχθεί μη αντιστρέψιμη, καθώς και ανάγκη άμεσης λειτουργίας ηλεκτρονικού νηολογίου.

2. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας για να μπορέσει να «ανταγωνιστεί χώρες όπως η Μάλτα», αλλά και μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων στον χώρο του ναυτιλιακού επιχειρείν.

3. Λήψη μέτρων και πρωτοβουλιών για να αντιμετωπιστεί άμεσα η μεγάλη ανεργία που μαστίζει τον ναυτιλιακό κλάδο.

4. Αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με ενίσχυση του δημόσιου πυλώνα της, αλλά χωρίς «να δαιμονοποιηθεί» η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση.

5. Ανάδειξη της Ελλάδας και ιδίως του Πειραιά σε κύρια εμπορική πύλη της Ευρώπης, ενώ χρειάζεται, κατά τον κ. Πλακιωτάκη, να υπάρξει άμεση σύνδεση και συσχέτιση της εθνικής στρατηγικής λιμένων με την εθνική στρατηγική για τα logistics.

6. Προσέλκυση νέων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στον Πειραιά.

7. Αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

8. Επένδυση στον τομέα της κρουαζιέρας και του yachting.

9. Περαιτέρω ενίσχυση των λιμένων της χώρας και επανεκτίμηση πτυχών εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου.


Σχόλια