Το 70% των εκπομπών οξειδίου του αζώτου σε Αθήνα και Μιλάνο προέρχεται από τις μεταφορές



Το 70% των εκπομπών οξειδίου του αζώτου σε Αθήνα και Μιλάνο προέρχεται από τις μεταφορές

Οι συγκεντρώσεις των επιβλαβών ρύπων διοξείδιο του αζώτου (NO2), σε 30 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 40% με τα σωστά μέτρα πολιτικής κυκλοφορίας, σύμφωνα με τους επιστήμονες του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός κίνδυνος για την υγεία στην Ευρώπη.
Μόνο το διοξείδιο του αζώτου (NO2) ήταν υπεύθυνο για 68.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ, το 2016, ενώ πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εξακολουθούν να υπερβαίνουν τακτικά τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά όρια για το NO2.
Ο “Αστικός Άτλαντας” (Urban NO2 Atlas), που αναπτύχθηκε από τους επιστήμονες του JRC, παρέχει ενημερωτικά δελτία σε κάθε πόλη για να βοηθήσει στην εκπόνηση αποτελεσματικών μέτρων ποιότητας του αέρα για τη μείωση της συγκέντρωσης NO2 στην Ευρώπη.
Ο Άτλαντας εντοπίζει τις κύριες πηγές ρύπανσης από NO2 για κάθε εξεταζόμενη πόλη, βοηθώντας τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να σχεδιάζουν δράσεις που στοχεύουν σε αυτές.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι οδικές μεταφορές αποτελούν μια από τις κύριες πηγές ρύπανσης από NO2, οπότε οι στοχοθετημένες δράσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τον περιορισμό της πρόσβασης ορισμένων τύπων οχημάτων σε περιοχές των κεντρικών πόλεων ή την εφαρμογή περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων στους μεγαλύτερους ρυπαίνοντες.
Οδικές μεταφορές: η κύρια πηγή ρύπανσης NOx
Σε έκθεση, όπου μελετήθηκαν 30 ευρωπαϊκές πόλεις, η μέση συμβολή των μεταφορών στις συνολικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) ήταν στο 47%.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι οδικές μεταφορές είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας ρύπανσης από NOx (NO και NO2), αφήνοντας πίσω τομείς όπως η ενέργεια και το εμπόριο.
Όπως καταδεικνύει η έκθεση, τα μερίδια των οδικών μεταφορών στις συνολικές τοπικές εκπομπές NOx διαφέρουν σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, σε Αθήνα και Μιλάνο το 70% των εκπομπών προέρχεται από τις μεταφορές, ενώ στη Λισαβόνα, όπου οι εκπομπές των πλοίων είναι υψηλές, οι οδικές μεταφορές ευθύνονται μόνο για το 20% της ρύπανσης από NOx.
Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση, οι εκπομπές από NO2 στις πόλεις προέρχονται κυρίως από τα οχήματα ντίζελ.
Για το λόγο αυτό, προτείνεται η ενθάρρυνση και τα κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, η ευρύτερη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, των ποδηλάτων και του περπατήματος, έτσι ώστε να βελτιωθεί περαιτέρω η ποιότητα του αέρα, αλλά και να μειωθούν ο θόρυβος και τα τροχαία.

Σχόλια